Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut

 
Kyrkomötet
Motion 2006:8
av Carina Etander Rimborg och Angela Boëthius
 
 
”Kommunicera mera – med flera!” Hur gick det sen?
 

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att låta analysera och utvärdera samt till Kyrkomötet rapportera vilka åtgärder som genomförts på grundval av slutsatserna i Svenska kyrkans medieutredning 1998–2000 samt resultatet av dessa åtgärder.

Motivering

Vi har inom Svenska kyrkan blivit mer och mer medvetna om betydelsen av god kommunikation med våra medlemmar – medlemsvård. Vi har också blivit på det klara med vikten av en tydlig profil – därav våra gemensamma kärnord Närvaro Öppenhet Hopp. Vi vet också vilka stora svårigheter som ligger i att lyckas nå ut i det mediala bruset idag. Särskilt förstår vi hur vitalt det är att vi kommunicerar med de yngre generationerna.

Under 1998–2000 genomförde Svenska kyrkan en utredning som fick namnet Kommunicera mera – med flera! (2000:7). Utredningens slutsatser blev en rad förslag ägnade att förbättra kommunikationen mellan Svenska kyrkan och dess medlemmar, men även mellan Svenska kyrkan och allmänheten.

Utredningen tittade på kanaler för medlemskommunikation samt för kommunikation med samhället i stort och även hur Svenska kyrkan borde förbättra sin samverkan med de allmänna medierna.

Vi menar att det i dagsläget kan vara för tidigt att åter tillsätta en utredning med kommunikationsuppdrag. Men vi skulle vilja att det görs en rejäl utvärdering av de förslag som utredningen presenterade. Vilka har genomförts? Är resultaten mätbara? Hur gick det sen? Vad har hänt med förslaget om mötesplatser för medieverksamma och med serviceverksamhet för massmedier? Hur många använder sig av sådan mötesplats? Av sådan service? Hur arbetar Svenska kyrkan för att finnas och verka i de offentliga massmedierna (radio, TV, webben)? Är det Amos som är utvecklingen av det i utredningsförslaget nämnda ”Magasinet”, och i vilken utsträckning beställs i så fall Amos av församlingarna? Når den ut till medlemmar och hushåll? Läses den? Hur arbetar Svenska kyrkan med kommunikationen med barn och unga? På vilket sätt har Kyrkans Tidnings vanliga upplaga påverkats av nätupplagan? Hur ser målgruppen för Kyrkans Tidning ut idag, som önskemål och i verkligheten? Detta är några av alla de frågor som vi önskar att Kyrkomötet skulle få svar på för att därmed få en tydligare bild av vilket helhetsgrepp som nu tas i Svenska kyrkans kommunikationsfrågor.

Torslanda och Askim den 24 juli 2006

Carina Etander Rimborg (posk) Angela Boëthius (posk)

Previous PageAlla motionerNext Page